logo jongleren
Nieuws

Virtual Reality op Het Startblok

Geplaatst op: 1 oktober 2021

Een wandelingetje rondom een reusachtige T-rex, op zoek naar leven in de woestijn of met een tijdmachine naar de oertijd reizen om daar op ontdekkingstocht te gaan… Leerlingen van obs Het Startblok stappen samen met hun juf of meester zó een nieuw avontuur binnen. Hoe dat mogelijk is? Sinds vorig jaar gebruikt de school Virtual Reality brillen bij de DaVinci-methode. Petra de Koning, leerkracht in groep 1-2 en lid van de werkgroep ICT, vertelt hoe het team dat aanpakt.

Door de redactie


‘Haal de wereld naar binnen’, dat is het motto van de DaVinci-methode waar Het Startblok sinds vorig schooljaar mee werkt. De methode combineert geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & milieu. Aan de hand van projecten gaan kinderen aan de slag met uiteenlopende thema’s.

Petra: “Als een project over dino’s of woestijnen gaat, is het niet altijd makkelijk om iemand te vinden die daar in de klas wat over kan vertellen. Met de VR-brillen wordt het mogelijk om de kinderen het onderwerp toch echt te laten beleven, zonder de klas te verlaten. Ik kan de brillen bijvoorbeeld vullen met een dino-app. Als de kinderen daarna de VR-brillen opzetten, kunnen ze echt om de dino heen lopen en het dier van alle kanten bekijken. Ook een wandeling door het landschap van de oertijd is dan ineens mogelijk. Kinderen verwonderen en verbazen zich. En het wordt natuurlijk helemaal leuk als ze na afloop een kleine dino op de schouder van een klasgenoot kunnen zetten.”

 

Hoe werkt het?

Petra: “Via het bijbehorende computerprogramma van ClassVR hebben we toegang tot een grote digitale bibliotheek. Als je kernwoorden invult, zoals piramide of heelal, komen er verschillende apps naar voren waar je een keuze uit kunt maken. Die apps laad je van tevoren via je eigen pc op de brillen. De rest doen de kinderen zelf via de bril.

Als leerkracht bepaal je wat de kinderen te zien krijgen. Terwijl zij de brillen ophebben en bezig zijn, kun je op het computerscherm meekijken. Zo zie je altijd wat zij zien en kun je extra informatie of hulp geven als dat nodig is.

De kinderen bedienen de bril door met hun hoofd en handen te bewegen. In het begin is dat best even aanpassen. Niet alleen om uit te vinden hoe het werk, ook je evenwichtsorgaan moet wennen. Daarom zijn we rustig begonnen en werken we nu vooral in groep 5 t/m 8 met de brillen. Een sessie duurt ongeveer 20 minuten. De kinderen beleven er heel veel plezier aan. Ze vinden het erg jammer om de brillen weer af te zetten.”

 

Kinderen helpen mee

Petra: “Het Startblok is een van de eerste scholen binnen Primo die met VR-brillen werkt. Mijn collega Eline raakte geïnspireerd nadat ze de brillen op de website van de Rolf Groep had gezien. Er was nog wat budget over van het jaar ervoor. Samen met onze collega Sylvia is ze gaan kijken of dit te gebruiken was om de VR-brillen aan te kunnen schaffen voor bij de DaVinci-methode. Ik ben daarna aangehaakt omdat ik toen nog ICT-coördinator was en we een workshop moesten volgens om het werken met de brillen onder de knie te krijgen. Daarna heb ik zelf nog een webinar gevolgd. Vanwege Covid was het helaas lastig om er meer te doen.

We hebben 18 VR-brillen aangeschaft. Dat is niet genoeg voor een volledige klas, dus splitsen we de groep waarmee we gaan werken in tweeën. De ene groep blijft bij de leerkracht en de andere groep gaat onder begeleiding van Eline, Sylvia of mij aan de slag met de brillen. Daarna wisselen de groepen.

Het doel is om de kinderen uit groep 5 t/m 8 allemaal te leren hoe de brillen werken. Dan kunnen zij ons ondersteunen als we ook met groep 1 t/m 4 met de brillen gaan werken. De kinderen vinden het leuk om de kleintjes te helpen en het is een goede manier om te oefenen met hoe je iets uitlegt aan een ander. Daarnaast kunnen wij de extra handen tijdens de les goed gebruiken.”

 

Probeer het ook eens

Petra: “De VR-brillen spreken niet voor zich. Je moet het programma goed doorkrijgen. Dat vergt wat uitzoekwerk. Als ik de brillen een poosje niet heb gebruikt, moet ik ook weer even nadenken. Hoe zit dit ook alweer? Welk icoontje doet wat? Een goede wifi-verbinding is trouwens ook een vereiste. Als je die niet hebt, laden de programma’s niet of slecht en moeten de kinderen te lang wachten. Maar als het allemaal goed werkt, heb je er veel plezier van.

Het is ons doel om in de toekomst in alle groepen gebruik te maken van de brillen. Daarvoor is het belangrijk dat collega’s net zo enthousiast zijn en weten hoe zij de brillen kunnen inzetten voor hun lessen. Komende tijd gaan Sylvia, Eline en ik collega’s onder andere helpen om het programma te leren kennen, zodat zij het zelf makkelijker kunnen oppakken en niet meer van ons afhankelijk zijn. Zo hoop ik dat het gebruik van de brillen zich als een olievlek verspreid over de school.

Binnenkort komt de werkgroep ICT & innovatie van Primo ook bij ons kijken om kennis te maken met de mogelijkheden van de VR-brillen. Dat is een mooie manier om kennis te delen en elkaar te inspireren. Ik hoop dat andere scholen ook de keuze maken om ermee aan de slag te gaan.

Het inzetten van VR-brillen kan namelijk veel brengen. Het is nu eenmaal niet altijd mogelijk om met kinderen naar buiten te gaan, zodat ze dingen met eigen ogen kunnen zien en ervaren. Met de VR-brillen kun je onderwerpen dichterbij brengen en laten leven.”