logo jongleren
Artikel

Mijn eerste jaar als startende leerkracht

Geplaatst op: 29 juni 2022

In de zomer van 2021 spraken we Nadiah Hatuluwaja voor het eerst. Ze stond toen nog als enthousiaste lio’er voor groep 3 van De Taaltuin en was nog maar een paar weken verwijderd van haar pabo-diploma. De directie van de school wilde haar niet kwijt, dus de aanstelling voor 2021-2022 had ze ook al op zak. Nu, een jaar later, zijn ze wij natuurlijk razend benieuwd hoe Nadiah’s eerste schooljaar als gediplomeerd leerkracht is bevallen. Nadiah: “Vijf dagen voor de klas staan, gaat mij best goed af.”

Door de redactie


We spreken Nadiah na schooltijd. De kinderen van haar groep 4 zijn net naar huis. Hoe kijkt zij terug op het begin van het schooljaar? Was het een grote overgang van lio’er naar de rol van leerkracht met een eigen groep?

“Ik ben met mijn kinderen uit groep 3 van vorig jaar mee doorgestroomd naar groep 4. Ik kon mijn eerste jaar als leerkracht dus starten met dezelfde groep. Daardoor kende ik de kinderen al en hoefden we de groepsvormingsfase niet helemaal opnieuw te doorlopen, dat was prettig.

Toch was ik, zeker het eerste halfjaar, echt nog zoekende. Ik zou de groep eigenlijk deels met een collega draaien, maar al snel moest ik het alleen doen vanwege uitval door ziekte in andere groepen. Gelukkig betekende dit niet dat ik er ook letterlijk alleen voor stond, want ook dit jaar heb ik heel veel gehad aan mijn collega’s en directrices.”

 

Wat zorgde ervoor dat je nog zoekende was?

“In zo’n eerste jaar ben je soms onzeker, je vraagt je af of dat wat je doet, ook echt het beste is. Op de pabo leer je de basisdingen: hoe geef je rekenen, spelling, hoe leer je een kind lezen. Maar er bestaat geen standaard kind. Je moet als leerkracht voor elke leerling goed inschatten wat het nodig heeft. Dat is best pittig als je in je eentje voor de groep staat.

Daarnaast heb je nog het werken met leerlingvolgsystemen, contacten met ouders, het voeren van rapportgesprekken… dat leren ze je niet op school. Natuurlijk krijg je er tijdens je stages wel iets van mee, maar je leert in de praktijk pas echt hoe je dat zelfstandig doet. Als ik geen advies aan mijn collega’s had kunnen vragen, weet ik niet hoe ik het allemaal had gedaan.

Maar als startende leerkracht ben je nu eenmaal nog lerende, en dat mag ook. In de loop van het jaar vond ik steeds meer mijn plek in de groep. Ik kreeg meer gevoel bij hoe het jaar is opgebouwd, wat er wordt verwacht van de kinderen, en waar je met elkaar aan moet voldoen. Het tweede deel van het schooljaar was ik daardoor al veel zekerder.”

 

Wat heeft je positief verrast dit jaar?

“Hoe goed ik de kinderen ken. Hoe ik naar elke individuele leerling kijk en weet hoe ik bepaalde lessen wil aanpassen. Dat was altijd al mijn insteek, maar het moet je dan ook nog maar lukken. Ik heb goed in kaart kunnen brengen wat de kinderen nodig hebben. En het lukt mij ook om dat individueel aan te pakken. Daar ben ik blij mee. Vijf dagen voor de klas gaat mij best goed af.

Waar ik ook positief door werd verrast, is hoe de dingen gedragen worden en samen worden opgepakt in het team. Dat er altijd mensen zijn die klaarstaan om je te helpen. Dat had ik eerlijk gezegd op deze manier niet gedacht. Tijdens je lio is het vanzelfsprekend dat je wordt geholpen, want je werkt samen met een collega met meer ervaring. Maar op De Taaltuin doen we het altijd echt met z’n allen. Dat is ook precies de sfeer waar ik voor viel toen ik voor het eerst kennismaakte met de school. Dat heb ik toen goed aangevoeld. Ik moet er niet aan denken om nu naar een ander team te gaan. Waarom zou ik ook, als het hier zo goed zit.”

Kun je nog iets meer vertellen over de begeleiding die je als startende leerkracht krijgt?

“Op De Taaltuin is er een collega die de begeleiding van de stagiairs en zij-instromers doet. Als ik vragen had over rapporten of algemene onderwijsbehoeften, ging ik naar haar toe. Sinds een aantal maanden werk ik ook samen met een nieuwe collega, zij is zij-instromer. We hebben hetzelfde enthousiasme en we willen alle twee graag leren. Ik vind het prettig dat we samen kunnen kijken wat het beste is voor de kinderen. We worden ook alle twee begeleid door een coach.

Mijn tip aan andere startende leerkrachten is: vraag altijd hulp als je het nodig hebt. Je moet niet bang zijn dat je het alleen moet doen. Soms gaat er door je hoofd: ‘Ze zullen wel denken: hier heb je toch voor geleerd?’. Maar je hebt als beginner vaak nog zoveel vragen. Zodra je vragen en onzekerheden hebt, vraag advies! Je moet niet van jezelf verwachten dat je het allemaal moet weten na die paar jaar pabo.”

 

En nu is het dus alweer bijna tijd voor het schooljaar 2022-2023, hoe ga je dat tegemoet?

“We zitten nu in de afronding van het schooljaar. Dit jaar is heel snel gegaan. Ik heb veel zin in volgend jaar, omdat ik nu weet hoe het voelt om een eigen klas te hebben en wat het allemaal inhoudt. Daardoor zal ik het volgende schooljaar zekerder beginnen. Ik weet al dat ik dan ook voor groep 4 sta. Waarschijnlijk ga mij volgend schooljaar ook meer bezighouden met het leesonderwijs op school. Ik vind het belangrijk en leuk om mijzelf te blijven ontwikkelen. Ik heb zin om weer te beginnen!”