Luisterend oor op elke school
Margriet Maat werkt bij CON De Wereldschool en is daar sinds kort ICP. ICP staat voor intern contactpersoon. Alle scholen binnen Primo hebben een ICP: iemand die aan te spreken is als er dingen niet zo lekker lopen op school. De ICP is dan een luisterend oor, en degene die kan helpen of doorverwijzen.
door de redactie
Omdat je je fijn en veilig moet kunnen voelen op school, als leerling, als ouder, maar ook als je er werkt, hebben alle Primo-scholen een ICP. Zodat als er iets is, er altijd iemand is waar je naartoe kan. Die jou kan helpen of begeleiden om geholpen te worden. Iemand die op school werkt en de rol van vertrouwenspersoon op zich heeft genomen. Om ouders, leerlingen, leerkrachten – eigenlijk iedereen – terzijde te staan en door te verwijzen. Dat kan bij allerlei problemen zijn, van iets luchtigs tot zwaardere zaken. Pesten (niet alleen tussen kinderen, maar ook tussen ouders of leerkrachten), je niet veilig voelen op school, huiselijk geweld, kindermishandeling, van alles.
Er zijn voor anderen
Margriet is gevraagd door haar directeur om de rol van ICP te gaan vervullen. Een taak die goed bij haar past. Omdat ze al zo lang op CON De Wereldschool werkt, heeft ze de school van klein – er waren toen maar twee-drie groepen – naar groot zien groeien. Inmiddels zitten er wel 220 leerlingen op school. Waar ze vroeger vanzelfsprekend zowat iedereen kende en een praatje maakte met alle collega’s, is dat nu niet meer zo makkelijk. Daardoor wordt iemand die met een probleem zit, misschien wel niet zo snel opgemerkt. Juist daarom wil ze er zijn voor anderen. En hoopt ze dat leerlingen, ouders en collega’s haar ook zullen gaan vinden.
Juf Margriet én ICP
Maar zover is het nog niet. Haar functie staat nog in de kinderschoenen. Margriet heeft de opleiding voor ICP bijna afgerond. Daarna is ze van plan om een rondje langs de klassen te maken om zichzelf bekend te maken. Om uit te dragen dat ze niet alleen juf Margriet is, maar ook behulpzaam kan zijn als er iets aan de hand is. “Ik dacht altijd dat ik dan van alles moest oplossen voor diegene, maar eigenlijk ben ik gewoon een luisterend oor en verwijs ik die persoon door naar of mijn collega’s, of naar degene waar ze een probleem mee hebben of verder.”
Ommezwaai
Nu is het nog zo dat problemen op CON De Wereldschool vaak terechtkomen bij de intern begeleider (Ib’er) of het schoolhoofd. Mensen zijn nog niet gewend dat er speciaal iemand is waar ze met problemen terechtkunnen. Dat moet groeien. Er moet een ommezwaai komen van hoe het altijd gegaan is naar hoe het nu gaat. De Ib’er en het schoolhoofd zullen daar ook aan moeten meewerken, maar dat komt vanzelf. “Dan kan ik in mijn nieuwe rol groeien,” zegt Margriet. In de toekomst zal men zeker de weg naar haar toe gaan vinden.
“Iedereen moet zich fijn en veilig kunnen voelen op school”
In gesprek
Je kan met allerlei klachten bij de ICP terecht. Dat kan zijn als kind, maar net zo goed als volwassene. Van ‘zij plaagt mij altijd’ en ‘hij scheldt me steeds uit’ tot ‘de leerkracht ziet mijn kind niet’ of ‘de leerkracht geeft mijn kind veel te vaak de beurt’. Maar ook als je als leerkracht niet goed met een andere collega overweg kan, of iemand ongewenste intimiteiten ervaart. Margriet gaat dan als ICP met de verschillende partijen in gesprek om tot een oplossing te komen. En als het schooloverstijgende problemen betreft, kan zij terugvallen op degene die de ICP-opleiding binnen Primo verzorgt.
Margriet is er in ieder geval klaar voor. “Misschien blijft het wel stil”, zegt Margriet, “maar áls het dan nodig is, dan kom ik aangevlogen!”