Groeien binnen Primo
Bij Primo Schiedam staat persoonlijke ontwikkeling centraal, niet alleen voor leerlingen, maar ook voor de professionals die zich dagelijks inzetten voor het onderwijs.
Een mooi voorbeeld hiervan is Choumicha Ouyachou-Aazziman, Intern Begeleider (IB’er) bij basisschool Het Startblok in Schiedam. Met haar jarenlange ervaring als leerkracht en haar ambitie om zichzelf voortdurend te ontwikkelen, laat zij zien hoe groei een doorlopend proces is.
door de redactie
Choumicha werkt inmiddels twee jaar als IB’er bij Het Startblok. Voor die tijd stond ze voor de klas. “Ik heb altijd de ambitie gehad om te groeien naar de rol van IB’er,” vertelt ze. “Het onderwijs trok mij vanaf het begin omdat ik direct de groei van leerlingen kon zien. Als IB’er is dat nog mooier: ik zie niet alleen de ontwikkeling van kinderen, maar ook die van mijn collega’s.”
Haar stap naar IB’er voelde als een natuurlijke voortzetting van haar loopbaan. Na jarenlang ervaring op te doen in diverse groepen en scholen, was ze klaar voor een andere rol. Bij Het Startblok vond ze niet alleen een fijne werkplek, maar ook een team dat elkaar steunt en inspireert. “Vanaf dag één had ik een klik met mijn collega’s. Het is een school waar iedereen wordt gezien en waar je ruimte krijgt om je mening en ideeën te delen.”
Blijven leren met Primo Schiedam
Die open cultuur van samenwerken en leren is een belangrijke reden waarom Choumicha nu een vervolgopleiding tot kwaliteitscoördinator volgt via Primo Schiedam. “Het is een verdieping op mijn huidige functie. Samen met andere collega’s binnen Primo duik ik in de opleiding. We kennen elkaar en leren van elkaars ervaringen. Die interactie is enorm waardevol.”
De opleiding tot kwaliteitscoördinator biedt tools om proactief mee te denken over verbeteringen binnen de school. “Als kwaliteitscoördinator ga je net een stapje verder. Je probeert trends te signaleren en een stap voor te zijn. Samen met mijn collega IB’er hebben we bijvoorbeeld gekeken naar de cijfers en trends binnen onze school. Daarna hebben we deze besproken met ons team. Door samen de conclusies te trekken, konden we meteen nadenken over verbeteringen.”
Groei als een teaminspanning
Wat Choumicha inspireert in haar werk is groei in de breedste zin van het woord. “Als je iets wilt veranderen of verbeteren, moet je dat samen doen,” benadrukt ze. Dit blijkt uit de manier waarop het team van Het Startblok zich inzet om het onderwijs structureel te blijven verbeteren.
“De opleiding heeft ons geleerd om systematisch naar onze resultaten te kijken. Maar uiteindelijk draait het om samenwerken. Door iedereen te betrekken, zorg je ervoor dat verbeteringen breed gedragen worden.”
Deze aanpak sluit aan bij de visie van Primo Schiedam. Leraren, IB’ers en ondersteunend personeel worden aangemoedigd om opleidingen en trainingen te volgen die niet alleen hun eigen vaardigheden versterken, maar ook het onderwijs als geheel naar een hoger niveau tillen.
Kleine stappen, grote impact
Choumicha ziet haar nieuwe rol als een kans om het verschil te maken, zowel op individueel als op teamniveau. “Je hoeft geen grote veranderingen door te voeren om impact te maken. Het gaat juist om de kleine stappen: een betere samenwerking binnen het team, een nieuwe werkwijze uitproberen, of net wat meer aandacht voor een specifieke groep leerlingen. Al die dingen samen zorgen voor betere resultaten.” De resultaten van deze aanpak zijn niet alleen zichtbaar in de klas, maar ook binnen het team. Collega’s inspireren elkaar, delen kennis en leren van elkaars ervaringen. Dat is precies wat Choumicha zo waardevol vindt. “Ik geloof echt dat we elkaar beter maken. Als collega’s groeien, groeit ook de school, en uiteindelijk profiteren de leerlingen daar het meest van.”
Een blik op de toekomst
“Ik zie mezelf nog verder groeien in mijn rol. De opleiding tot kwaliteitscoördinator is een prachtige stap, maar ik blijf kijken naar nieuwe mogelijkheden om mezelf te ontwikkelen.”
Een inspiratie voor collega’s
Het verhaal van Choumicha Ouyachou-Aazziman is een prachtig voorbeeld van hoe persoonlijke groei hand in hand kan gaan met het verbeteren van het onderwijs. Haar gedrevenheid en liefde voor het vak laten zien hoe belangrijk het is om te blijven leren en samen te werken. Dat is precies wat het onderwijs nodig heeft: professionals die blijven groeien, samen sterker worden en zo het verschil maken voor de volgende generatie.