Schooldirecteur van de toekomst
Sinds het begin van dit schooljaar werkt Jennifer Hoppe-Jaspers op Loep. Daar staat zij op woensdag voor groep 6/7 en om de week een dag voor groep 7/8. Daarnaast doet zij het leertraject voor directeur en ondersteunt zij de directrice van Loep.
door de redactie
Als iemand aan Jennifer vraagt wanneer je kunt starten als directeur, vertelt ze dat dat voor iedereen anders is. “Dat hangt er maar helemaal vanaf wat er op je pad komt, of jij je er dan klaar voor voelt en of je het al wil. En of je er klaar voor bent om fouten te gaan maken.”
Ze vergelijkt het met hoe je als leerkracht begint. Je bent van de Pabo af, maar dan begint het pas echt. In de praktijk ga je pas echt leren, leren van je fouten. Jennifer weet dat ze dat wil en kan, maar ook dat ze soms achteraf zeker weleens zal denken dat ze iets anders had kunnen doen. Zij durft op die manier naar zichzelf te kijken en heeft er alle vertrouwen in.
Jij doet ertoe
Voordat ze begon op Loep heeft ze ruim zestien jaar op scholen in Rotterdam gewerkt, waarbij ze de laatste twee jaar meehielp in het directieteam. Ook was zij coach voor startende leerkrachten en studenten. Nu heeft ze dus de stap naar Primo gemaakt en dat bevalt haar uitstekend. “De Primo-leus ‘jij doet ertoe’ merkte ik heel erg. Dat zit in kleine dingen. Een kaartje bij binnenkomst geeft je al fijn gevoel. Maar het kwam ook door de warme ontvangst binnen de groep van directeuren.” Binnen de groep collega’s voelde zij zich ook meteen thuis. “En leuk dat Primo allerlei activiteiten voor medewerkers organiseert. Er is veel extra voor collega’s wat maakt dat je voelt dat je ertoe doet en dat je erbij hoort.”
Voor alle kinderen
Waarom Jennifer schoolleider wil worden, vertelt ze graag. “Ik heb steeds voor de klas gestaan, en dat vind ik nog steeds heel erg leuk. Kinderen houden me jong en scherp, en ze hebben vaak veel betere oplossingen dan volwassenen. We zouden de wereld beter kunnen maken als we daar meer naar zouden luisteren. Op het moment dat ik ging coachen bij andere scholen zag ik veel verschillen, het gaat niet op iedere school hetzelfde. En in het begeleiden van starters merkte ik dat als het bij een starter moeizaam ging, dat dat vaak te maken had met de school. Met de sfeer, waardoor iemand zijn problemen niet kon delen. Als directeur zou ik daar een verschil in kunnen maken. En het voor alle kinderen fijn kunnen maken op school via de leerkrachten, door vertrouwen en veiligheid te bieden binnen het team. Want een leerkracht kan beter zijn werk doen als hij zich goed voelt, en duidelijkheid heeft over waar de school naartoe wil.”
Kennismaken
Jennifer heeft het eerste jaar van de opleiding Leidinggeven aan schoolontwikkeling gedaan. Het tweede jaar doet ze in overleg met het Primo-bestuur later, want eerst wil ze gedegen kennismaken met Loep. Ze wil de school goed in kaart brengen, collega’s leren kennen, kinderen leren kennen, én ze moet zich nieuwe methodes eigen maken. Daarnaast maakt ze kennis met andere directeuren in overleggen. Dat kost best wat energie, maar het inspireert ook enorm. Zo wil ze iedereen leren kennen.
“Ik heb er heel veel aan om veel te weten van het team. Je hoort wat er leeft, wat mensen fijn vinden, dat geeft vertrouwen en je laat zien dat hun mening ertoe doet.”
Persoonlijke verhaal
Samen met het team wil Jennifer bekijken waar collega’s naartoe willen, ook wat de sfeer betreft. Daarom heeft Jennifer met iedereen binnen team kennismakingsgesprekken. Om zo te investeren in het team. “Ik heb er heel veel aan om veel te weten van het team. Je hoort wat er leeft, wat mensen fijn vinden, dat geeft vertrouwen en je laat zien dat hun mening ertoe doet. Ik wil hun persoonlijke verhaal van ze horen, weten wanneer iemand zich fijn voelt op zijn werk, wanneer het goed gaat, maar ook wat maakt dat het soms minder leuk is. En over dingen die vaker terugkomen, kan ik dan nadenken over wat we daaraan kunnen doen.”
Leertraject tot directeur
Binnen Primo is het leertraject tot directeur nieuw. Hierbij loop je als leerkracht mee met het directieteam en kijk je mee met het team, in combinatie met het voor de klas staan. Met deze aanpak zet Primo in op eigen kweek van directeuren.