Als LIO ben je meteen een collega
Sarah Hemmes was Leerkracht In Opleiding (LIO) op De Violier en is net afgestudeerd. Komende weken werkt ze nog even door op haar afstudeerplek in groep 6, maar met ingang van het nieuwe schooljaar gaat ze naar Het Windas. Spannend, maar ook vertrouwd, want ook Het Windas is een Primo-school. We spraken haar over hoe het is om LIO te zijn binnen Primo.
door de redactie
Omdat ze in Schiedam woont, was het voor Sarah vanzelfsprekend om voor een school in Schiedam te kiezen. Ook omdat Primo nauw samenwerkt met Hogeschool Rotterdam. En dat ze zelf vroeger op De Violier zat, speelde ook mee. Ze liep er stage én was er LIO. Voor stages heb je als student niet veel in te brengen, maar omdat er bij een andere stage wat misgegaan was, kon ze naar de school van haar voorkeur, haar eigen oude school. En daar heeft ze vervolgens ook haar LIO-plek geregeld.
LIO
LIO staat voor Leerkracht In Opleiding, de stage die je loopt in je afstudeerjaar. Ook al ben je tijdens je hele opleiding leerkracht in opleiding, de specifieke benaming van LIO heb je alleen in dat laatste jaar. Dat is de allerbelangrijkste stage in je studie, want het is de stage waarin je je bewijzen moet verzamelen voor het portfolio waarmee je gaat afstuderen. Het is ook de stage waar je het meeste van leert, omdat je even in het diepe wordt gegooid met ‘ga het maar zelf doen’. Vooral ook de taken naast het lesgeven leer je in dat laatste jaar. Rapporten en groepsplannen maken, leerlingbesprekingen, bij vergaderingen aanwezig zijn, echt meepraten over je groep en vooral ook meer over je eigen groep kunnen vertellen, want jij bent op dat moment één van de leraren en niet meer een stagiair.
Zelf doen
In het begin heb je iemand naast je met wie je aan het eind van de dag kan bespreken hoe dingen gingen. Sarah: “Iemand die kan zeggen: op deze manier stuur je een berichtje naar de ouders, nu is het zaak om even te bellen vanwege een incident. Met wie je bespreekt hoe je gaat doorplannen in de map. Want met alle methoden die je geeft, moet je ook leren plannen en flexibel leren worden. Ook echt zelf leren bedenken wat je moet laten vallen, zodat de klas op niveau komt. Bijvoorbeeld nu even taal skippen om het rekenen meer te oefenen. Dat soort dingen doe je pas als LIO.”
Op een gegeven moment word je helemaal losgelaten, want je moet het echt zelf gaan doen. Sarah weet uit eigen ervaring: “Je weet dat leerlingen anders kunnen reageren als de andere leerkracht erbij is, dus als hij of zij steeds in de buurt is, gaan kinderen zich misschien anders gedragen dan als je alleen staat.”
‘Je moet leren plannen en flexibel leren worden’
Pluspunten
Als we haar vragen naar de pluspunten voor een LIO bij Primo, volgt een enthousiast verhaal. “Ik kan natuurlijk niet vergelijken met stages op andere scholen, want mede door de coronatijd ben ik alleen op deze school geweest. Maar wat ik van studiegenoten begrijp, is dat je niet bij alle scholenbesturen zó meegenomen wordt in alles als bij Primo. Kleine activiteiten die alleen je team aangaan, maar ook met de hele organisatie, je wordt uitgenodigd, ook al ben je eerstejaarsstudent. En dat is gewoon tof, je hebt echt het gevoel dat je erbij hoort en dat je niet zomaar stagiair bent, je bent meteen een collega. Je wordt continu gemotiveerd om aan je studie te zitten, iedereen wil je helpen, wat voor je doen. De directie is bereikbaar, je wordt oprecht gezien. Bij Primo wordt heel erg met je meegedacht, er zijn op schoolopleiders, iemand in de school die alle stagiairs begeleidt. Dus je hebt de leerkracht van de klas die je feedback kan geven, maar je hebt ook de schoolopleider die regelmatig vraagt hoe het gaat en waar je tegenaan loopt, dat is zo fijn! Primo is heel erg bezig met hoe ze de startende leerkracht kunnen helpen. En dat vind ik heel sterk.”
Ambassadeur
Sarah is zo enthousiast dat ze op de besturenmarkt van de hogeschool als ambassadeur voor Primo optrad. Ze vertelde derdejaarsstudenten haar eigen ervaringen: “Je wordt hier echt gezien, je wordt betaald, ik vind Primo-scholen erg prettig, vanwege de samenwerking tussen de scholen die proberen op één lijn te zitten in plaats van ieder zijn eigen ding te doen.” Kennisdeling en extra aandacht voor de startende leerkracht zijn wat haar betreft ook echt waar Primo in uitblinkt. Daarmee heeft ze meerdere studenten overgehaald om voor Primo te kiezen.
Tips
Direct aangeven wat je plannen zijn voor het jaar, dat is dé tip voor nieuwe LIO’s. Heel duidelijk tegen je werkbegeleider (de leerkracht bij wie je voor de klas komt) zijn over dat je eerst wil meekijken, daarna lesgeven, en uiteindelijk je doel is om zeker na de herfstvakantie al dagen zelfstandig aan de slag te gaan. En: “Goed laten weten wanneer je feedback wil hebben, wij mensen vinden het vaak lastig om terugkoppeling te vragen, maar het is zo ontzettend handig. Durf om feedback te vragen! Vraag alsjeblieft, alles, want daar zijn mensen voor!”
Toekomst
Wat haar toekomst betreft, blijft Sarah sowieso bij Primo. Het bestuur heeft een goede visie op het onderwijs die hetzelfde blijft als ze op een andere school gaat werken. Nu heeft de groep 6, volgend jaar waarschijnlijk groep 5. “Andere jaren had ik een groep 8 en nu sta ik voor groep 6. Ik sta heel graag in de bovenbouw voor de klas!” Ze heeft er echt zin in, kijkt met een open blik. Ze zou wel in de leerteams willen, om mee te denken om iets nieuws te doen met rekenen, maar pas over een tijdje. Te zijner tijd wil ze zich specialiseren in pedagogiek en gedrag: “Ik weet dat ik over twee jaar kan aangeven drie dagen te willen gaan werken om een studie te gaan volgen. Dat wordt ook echt aangemoedigd bij Primo.”