logo jongleren
Artikel

Meer uren, meer mogelijkheden

Geplaatst op: 20 april 2023

Als je hoort: “Wat doe jij met MUM?”, dan gaat het binnen Primo niet over of je je moeder uitnodigt met de feestdagen. Het gaat over Meer-Uren-Mogelijkheden. Liza Sloot is hoofd P&O en beleidsmedewerker en werkt op het bestuurskantoor van Primo. We spreken haar over wat MUM is, waarom het in het leven geroepen is en wat het kan brengen. Een enthousiast verhaal over de kansen en mogelijkheden van werken in het onderwijs.

door de redactie


Meer uren werken?

Onlangs heeft Liza een mail gestuurd naar alle Primo-medewerkers om ideeën te inventariseren over MUM. Om het enorme en nijpende lerarentekort landelijk aan te pakken, is Dennis Wiersma, Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, op zoek naar onorthodoxe maatregelen. Meer uren werken is er daar één van. Het idee is om met name parttimers te motiveren mee te werken in een proef om meer uren te gaan werken tegen een bonus. Primo heeft het liever over Meer Uren Mogelijkheden bieden. Liza: “Ik ben enthousiast. Niet vanwege de bonus, maar wel om mee te doen in de focusgroep en met andere besturen te kijken welke mogelijkheden we medewerkers kunnen bieden als ze meer willen gaan werken.”

 

“Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen”

 

Meedenken met de minister

Met vijftien besturen denkt Primo mee met de Minister over de Meer-Uren-Bonus. “Het verbaast ons niet dat van die vijftien besturen de meeste ook niet nadenken over een bonus in geld, maar over andere mogelijkheden. Vandaar ook de vraag aan leerkrachten van Primo hoe zij de MUM in zouden willen vullen. We dagen leerkrachten uit om aan te geven in welke rol zij voor meer uren ingezet zouden willen worden. Vervolgens kan de schooldirecteur met de medewerker in gesprek om samen te kijken hoe dat in te vullen.” Na de inventariserend fase, hoopt Liza dat een en ander na de zomervakantie ook echt doorgevoerd kan worden. Het zou mooi zijn als collega’s volgend schooljaar in nieuwe rollen en met extra uren aan de slag kunnen gaan.

 

Wat hebben mensen nodig?

MUM wordt door Liza aangegrepen om te inventariseren wat leerkrachten binnen Primo nodig hebben. “Wat hebben onze mensen nodig als ze meer gaan werken, hoe zouden ze dat willen inrichten? Misschien wil iemand niet veertig keer per jaar een extra dag werken, maar wel dertig keer. Of wil iemand wel extra werken, maar die tijd daarna dan in vrije tijd kunnen opnemen. Een ander zegt misschien: ‘Ik wil wel, maar dan zou ik in verband met mijn eigen kinderen later willen starten en eerder naar huis willen gaan’. Daar is misschien best een oplossing voor te bedenken.”

 

Plezier in je werk

Met MUM wil Primo meer mogelijkheden creëren om iemands expertise in te zetten voor de organisatie, als specialist of beleidsmatig. Medewerkers de kans geven om een andere rol in te gaan nemen. Om zo personeel te boeien en te binden, maar ook goed werkgeverschap uit te dragen. MUM is dus meer dan alleen maar meer uren maken. Het houdt voor Primo in dat er meer aandacht is voor het huidige personeel. Zo wil het bestuur een aantrekkelijke werkgever blijven voor medewerkers en ook een aantrekkelijke werkgever zijn voor nieuwe collega’s. MUM is uitgedaagd worden. MUM lost dan het personeelstekort misschien niet op, het helpt in ieder geval wel om goed personeel te behouden voor de organisatie.

Meer aansluiting bij het bedrijfsleven

Vergelijk het onderwijs met het bedrijfsleven, vindt Liza. Dan zie je dat de inrichting van de arbeidsvoorwaarden achterloopt. “De wereld draait door en de arbeidsvoorwaarden in het onderwijs staan stil, waardoor mensen in het onderwijs hun autonomie verliezen. Hoog tijd om daarin mee te gaan en te moderniseren.

Collega’s willen nog wel eens vragen naar opties om bijvoorbeeld buiten de schoolvakanties om onbetaald verlof op te nemen. De CAO zegt: ‘nee’, maar Primo zegt; ‘dat kan, mits je het kan regelen op school’. Daarin moet het onderwijs echt gaan moderniseren en meer aansluiting zoeken bij het bedrijfsleven.”

En waar vijftien jaar geleden het bedrijfsleven mensen kon trekken met een laptop van de zaak, komt het onderwijs daar nu voorzichtig mee aan. Terwijl een laptop inmiddels gewoon een noodzaak is om je werk te kunnen doen. Zo worden in het onderwijs vaak de arbeidsvoorwaarden vanzelfsprekend voor lief genomen. Liza: “Zoals we het altijd gedaan hebben en nog steeds doen. Als we mensen tegemoet kunnen komen in hoe zij de dingen willen, dan moeten we dat doen! Daarom heb ik MUM aangepakt.”

 

Meer flexibiliteit

Liza: “Het gaat erom dat we anders moeten gaan denken, een aantrekkelijke werkgever blijven voor het eigen personeel. Meer flexibiliteit te bieden en mensen laten weten wat de mogelijkheden zijn. Zaken die in het bedrijfsleven heel normaal zijn maar not done in het onderwijs. Al komt dat er al wel een beetje in dankzij zij-instromers en de jongere generatie. We moeten in ieder geval open gaan staan voor andere mogelijkheden, het gesprek aangaan, meer maatwerk gaan bieden. Zodat de medewerker die meer wil werken en die vijf keer per jaar een vriendenweekend heeft, dat ook kan blijven doen.

Want dat brengt energie. Dat je je erkend kan voelen op wat je – extra – te bieden hebt. Dat je je als leerkracht kunt focussen op waar je goed in bent en wat je leuk vindt. We pushen niemand, we willen alleen mogelijkheden bieden. Wil je er wat bij, dan bespreken we dat. Wat we willen bieden, is meer werkplezier, meer werkgeluk en evenwicht.”

Doe jij MUM? Kijk dan PriMUM – Werken bij Primo (werkenbijprimoschiedam.nl) voor de vacatures.